1. Mengapakah Pengeluaran i-Citra diperkenalkan?
Pengeluaran i-Citra diperkenalkan untuk memberi kemudahan kewangan tambahan kepada ahli yang terkesan akibat PKP bagi memenuhi keperluan asas untuk kelangsungan hidup mereka.
Anggota perkhidmatan awam boleh memohon i-Citra. Walau bagaimanapun, mereka berkemungkinan akan berdepan dengan risiko menggunakan syer kerajaan yang perlu dikembalikan kepada kerajaan kelak.
Ilustrasi bayaran amaun pengeluaran seperti di bawah:
Senario 1 | Senario 2 | Senario 3 | Senario 4 | |
---|---|---|---|---|
Amaun Kelayakan (RM) | 5,000 | 4,515 | 3,030 | 947 |
Bayaran Pertama (RM) | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 940 |
Bayaran Kedua (RM) | 1,000 | 1,000 | 1,000 | - |
Bayaran Ketiga (RM) | 1,000 | 1,000 | 1,000 | - |
Bayaran Keempat (RM) | 1,000 | 1,000 | - | - |
Bayaran Kelima (RM) | 1,000 | 510 | - | - |
Bayaran i-Citra akan menggunakan sepenuhnya simpanan dalam Akaun 2 terlebih dahulu. Sekiranya ia tidak mencukupi, simpanan dalam Akaun 1 akan digunakan.
Ilustrasi penggunaan Simpanan Akaun 2 & 1 seperti di bawah;
Senario 1 | Senario 2 | Senario 3 | |
---|---|---|---|
Baki Akaun 1 (RM) | 20,000 | 20,000 | 20,000 |
Baki Akaun 2 (RM) | 7,000 | 3,000 | 0 |
Amaun Kelayakan (RM) | 5,000 | 5,000 | 5,000 |
Amaun Pengeluaran Daripada: | |||
Akaun 2 (RM) | 5,000 | 3,000 | 0 |
Akaun 1 (RM) | 0 | 2,000 | 5,000 |
Amaun maksimum RM5,000 bertujuan membantu ahli untuk menampung kelangsungan hidup dengan mengimbangi keperluan simpanan persaraan.
Simpanan minimum RM100 perlu dikekalkan dalam Akaun 1 agar dapat mengekalkan status sebagai ahli KWSP.
Permohonan boleh dibuat mulai 12 Julai 2021 hingga 30 September 2021.
Permohonan hanya secara dalam talian melalui portal i-Citra Online. Bagaimanapun, portal ini hanya boleh diakses bermula 12 Julai 2021.
Boleh, tertakluk kepada kelayakan seperti yang dinyatakan dalam Soalan 2.
Bayaran bagi permohonan yang dibuat pada bulan Julai dijangka dibayar bermula bulan Ogos 2021.
Bayaran bagi Pengeluaran i-Citra akan dibayar secara pengkreditan terus ke dalam akaun bank ahli.
Pastikan syarat-syarat di bawah dipenuhi bagi memastikan urusan pembayaran i-Citra berjalan lancar.
Sekiranya ahli tidak mempunyai akaun bank (berstatus muflis), ahli boleh memohon pembayaran i-Citra secara Arahan Bayaran ketika membuat permohonan di portal i-Citra Online.
Bagaimanapun, pembayaran i-Citra melalui kaedah Arahan Bayaran akan mengambil masa dan ahli perlu hadir ke cawangan pilihan bagi urusan pengambilan Arahan Bayaran tersebut.
Boleh. Ahli boleh membatalkan permohonan setelah diluluskan dan bayaran seterusnya akan dihentikan.
Permohonan semula tidak dibenarkan.
Ahli tidak dibenarkan membuat pindaan amaun selepas permohonan dibuat.
Sekiranya amaun Pengeluaran i-Citra menggunakan simpanan daripada Akaun 1, semua caruman baharu akan dimasukkan sepenuhnya ke dalam Akaun 1 sehingga mencukupi amaun yang telah dikeluarkan.
Setelah itu, caruman ahli akan kembali seperti biasa (70% ke dalam Akaun 1 dan 30% ke dalam Akaun 2).
Rasional bagi mengisi semula simpanan di dalam Akaun 1 adalah untuk memastikan ahli mempunyai simpanan selepas persaraan.
Ya, bayaran i-Citra diberikan keutamaan berbanding bayaran pengeluaran lain.
Bagaimanapun, sekiranya ahli juga menerima pembayaran Pengeluaran i-Sinar dan Pengeluaran Ansuran Bulanan Pinjaman Perumahan, bayaran pengeluaran ini akan diberikan keutamaan.
Simpanan Akaun Emas tidak boleh digunakan untuk Pengeluaran i-Citra.
Akaun Emas merupakan caruman ahli selepas umur 55 tahun. Ahli layak untuk mengeluarkan Simpanan tambahan ini setelah berumur 60 tahun. Ini bertujuan untuk memastikan kecukupan simpanan persaraan ahli pada waktu tersebut.
Ahli boleh menyemak jumlah simpanan mereka melalui:
Ahli boleh menyemak status permohonan i-Citra melalui: