Pengeluaran Meninggalkan Negara
Siapa Yang Boleh Memohon
Apa Yang Boleh Dikeluarkan
Apa Yang Boleh Dikeluarkan
Kesemua simpanan KWSP
Bilakah pendaftaran majikan perlu dibuat dan dokumen apakah yang diperlukan?
Mengikut Seksyen 41(1), Akta KWSP 1991, majikan perlu mendaftar dengan KWSP dalam tempoh 7 hari daripada tarikh mengambil pekerja. Majikan melengkapkan Borang KWSP 1 dan menyerahkannya berserta dengan Borang Pendaftaran yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa (Contoh: Borang 49/ Sijil Pendaftaran oleh SSM). Majikan akan diberi:
a. Nombor Rujukan Majikan
b. Sijil Pendaftaran Majikan
c. Notis Pendaftaran Majikan
Apakah itu pendaftaran majikan dalam talian bagi syarikat berdaftar dengan SSM?
a. Pendaftaran majikan dalam talian merupakan kemudahan untuk syarikat yang berdaftar
dengan SSM, mendaftar sebagai majikan KWSP di laman web KWSP (www.kwsp.gov.my).
b. Ia juga menyediakan kemudahan pendaftaran i-Akaun (Majikan) dalam talian bagi majikan
yang layak.
Siapakah yang boleh menggunakan kemudahan ini ?
Sebagai permulaan, kemudahan ini hanya dibuka kepada Majikan yang berdaftar di bawah kategori syarikat (Sdn. Bhd. & Bhd.) dengan pihak SSM untuk mendaftar sebagai Majikan KWSP.
Adakah majikan yang berdaftar dengan SSM di bawah kategori lain boleh menggunakan kemudahan ini ?
Majikan yang berdaftar dengan SSM di bawah kategori lain TIDAK BOLEH menggunakan kemudahan ini.
Mengapakah kemudahan ini hanya dibuka kepada majikan yang berdaftar di bawah kategori syarikat dengan pihak SSM?
Buat masa ini, kemudahan ini hanya dibuka kepada majikan yang berdaftar di bawah kategori syarikat dengan SSM berikutan maklumat bagi kategori majikan ini telah pun disimpan di peringkat KWSP.
Adakah kemudahan ini akan diperluaskan kepada majikan di bawah kategori lain ?
Kemudahan ini akan diperluaskan kepada majikan di bawah kategori lain pada masa akan datang dan sebarang penambahbaikan kemudahan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa oleh pihak KWSP.
Apakah syarat-syarat permohonan pendaftaran untuk menjadi Majikan KWSP melalui kemudahan ini ?
Syarat-syarat permohonan pendaftaran untuk menjadi Majikan KWSP melalui kemudahan ini adalah seperti berikut:
i. Belum berdaftar sebagai Majikan KWSP
ii. Telah mempunyai pekerja yang bekerja
iii. Telah berdaftar di bawah kategori syarikat dengan SSM
iv. Setiap maklumat pendaftaran yang dikunci masuk semasa proses pendaftaran mestilah SAMA dengan maklumat yang telah didaftarkan/direkodkan di SSM untuk pengesahan.
Siapakah daripada majikan yang boleh membuat permohonan pendaftaran untuk menjadi Majikan KWSP melalui kemudahan ini?
Permohonan pendaftaran untuk menjadi Majikan KWSP melalui kemudahan ini boleh dibuat oleh majikan, wakil majikan atau setiausaha syarikat.
Apakah fasiliti tambahan yang disediakan dalam permohonan pendaftaran untuk menjadi Majikan KWSP?
Fasiliti tambahan yang disediakan dalam permohonan pendaftaran untuk menjadi majikan KWSP ialah pendaftaran i-Akaun (Majikan) bagi majikan yang layak.
Bagaimanakah majikan boleh mengetahui status permohonan pendaftaran Majikan dalam talian sama ada berjaya atau ditolak?
Majikan boleh mengetahui status permohonan pendaftaran dalam talian secara automatik melalui makluman status berjaya atau tidak semasa membuat pendaftaran.
Apakah maklumat yang akan diperolehi majikan setelah permohonan pendaftaran dalam talian berjaya?
Maklumat yang akan diperolehi majikan adalah seperti berikut:
a. Nombor rujukan majikan
b. Notis pendaftaran majikan
c. Sijil pendaftaran sebagai majikan
d. Pengaktifan i-Akaun (Majikan) bagi majikan yang layak
Bolehkah majikan mendapatkan semula notis dan sijil pendaftaran majikan sekiranya terlupa untuk memuat turun atau mencetak dokumen tersebut ?
Majikan BOLEH memuat turun atau mencetak semula notis dan sijil pendaftaran dengan mengunci masuk semula maklumat pendaftaran yang telah didaftarkan di skrin pendaftaran.
Adakah kemudahan pendaftaran majikan dalam talian ini selamat ?
Kemudahan pendaftaran majikan dalam talian ADALAH SELAMAT berikutan langkah-langkah keselamatan telah diambil bagi melindungi data majikan.
Apakah faktor-faktor yang boleh menyebabkan permohonan pendaftaran majikan sebagai Majikan KWSP dalam talian ini ditolak?
Faktor-faktornya adalah seperti berikut:
a. Majikan telahpun berdaftar sebagai majikan dengan pihak KWSP.
b. Maklumat pendaftaran yang dikunci masuk semasa proses pengesahan maklumat
pendaftaran didapati TIDAK SAMA dengan maklumat yang didaftarkan/direkodkan di SSM.
Di manakah majikan boleh membuat permohonan pendaftaran Majikan KWSP jika permohonan pendaftaran majikan dalam taliannya ditolak?
Permohonan boleh dibuat di kaunter KWSP atau dengan menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di talian 03-8922 6000 untuk pertanyaan lanjut.
Bolehkah majikan membuat permohonan pendaftaran untuk lebih daripada satu nombor rujukan melalui kemudahan pendaftaran majikan dalam talian ini ?
Tidak. Majikan hanya boleh berbuat demikian di Pejabat KWSP.
Adakah saluran pendaftaran Majikan KWSP dalam talian ini akan menghapuskan saluran pendaftaran Majikan sedia ada di Pejabat KWSP?
TIDAK. Saluran pendaftaran majikan di Pejabat KWSP masih kekal seperti sedia ada.
Apa Yang Anda Perlukan
- Borang KWSP 9K (AHL) dan Senarai Semak Dokumen
- Salinan pasport yang masih sah laku
- Borang KWSP 3 (Pindaan) – untuk penghantaran melalui pos sekiranya pengesahan cap ibu jari gagal
- Buku bank/ Penyata akaun simpanan/ Penyata akaun semasa/ Penyata akaun bersama yang masih aktif dengan panel bank KWSP
Dokumen-Dokumen Tambahan Yang Diperlukan Bagi Ahli Warganegara dan Bukan Warganegara Malaysia
Bukti Pengenalan diperlukan bagi keadaan seperti berikut:
- Jika nombor pasport terkini berbeza dengan rekod KWSP
Salinan pasport lama yang digunakan untuk mendaftar - Jika pasport asal yang sah tiada dalam simpanan
Surat Pengesahan Perjalanan Sementara daripada Kedutaan Negara Pemohon di Malaysia - Jika maklumat ahli dalam rekod KWSP tidak lengkap atau tidak sepadan
Surat Pengesahan Pengenalan Diri Pemohon oleh majikan*
ATAU
Surat Pengesahan Pengenalan Diri Pemohon oleh kedutaan negara pemohon
ATAU
Borang Pengesahan Bayaran Caruman Ahli** oleh majikan - Sijil perkahwinan/ Sijil kelahiran/ dokumen tambahan yang berkaitan
Sekiranya maklumat ahli dalam pasport berlainan dengan rekod KWSP
Bekas Warganegara
Bukti Pelepasan
Surat pelepasan kewarganegaraan Malaysia (Borang K/ Borang Y)
ATAU
Surat Pengesahan Pelepasan Kewarganegaraan Malaysia daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)/ Kedutaan/ Pesuruhjaya Tinggi/ Konsulat Malaysia di luar negara
Penduduk Tetap
Surat Penyerahan
Surat Penyerahan Kad Pengenalan yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Ekspatriat
Ekspatriat boleh memohon sekurang-kurangnya dua (2) bulan sebelum tamat tempoh permit kerja atau sebelum penamatan kontrak oleh majikan atau tarikh perletakkan jawatan.
- Bukti Pekerjaan
Permit kerja
- Bukti Penamatan Kerja*
Surat berhenti kerja/ penamatan kontrak oleh majikan
ATAU
Surat/ Penyata Pelepasan Cukai Pendapatan
ATAU
Pembatalan permit kerja
*Pembatalan Pas Pemastautin bagi pekerja berstatus 'TALENT'
*Kecuali Pelaut Dagang - Bukti Caruman
Borang Pengesahan Bayaran Caruman Ahli oleh Majikan (sekiranya pemohon masih bekerja)
ATAU
Surat Pengesahan pengenalan diri pemohon oleh pihak Kedutaan Negara pemohon (sekiranya pemohon tidak lagi bekerja)
Pekerja Asing
- Bukti pekerjaan
Permit kerja
- Bukti caruman
Borang Pengesahan Bayaran Caruman Ahli oleh Majikan (sekiranya pemohon masih bekerja)
ATAU
Surat Pengesahan pengenalan diri pemohon oleh pihak Kedutaan Negara pemohon (sekiranya pemohon tidak lagi bekerja)
- Bukti meninggalkan negara
Memo Periksa Keluar daripada Jabatan Imigresen Malaysia
Di manakah Penyata Ahli 2023 boleh diperolehi?
Penyata Ahli 2023 boleh diperoleh melalui i-Akaun (Ahli) sama ada versi web atau aplikasi mudah alih, Self Service Terminal (SST) dan kaunter-kaunter di Pejabat KWSP. Senarai Pejabat KWSP dan SST boleh dirujuk di Laman Web KWSP melalui https://www.kwsp.gov.my/ms/korporat/hubungi-kami
Ahli digalakkan untuk mendapatkan Penyata Ahli 2023 melalui i-Akaun (Ahli). Panduan pendaftaran i-Akaun boleh dirujuk di Laman Web KWSP melalui https://www.kwsp.gov.my/documents/d/guest/e-kyc-via-kwsp-i-akaun_v6
Bilakah ahli boleh menyemak jumlah dividen mereka untuk tahun 2023?
Ahli boleh menyemak jumlah dividen yang telah dikreditkan melalui Penyata Ahli 2023 setelah Dividen Tahun 2023 diisytiharkan oleh KWSP.
Bagaimanakah ahli yang berada di luar negara boleh mendapatkan Penyata Ahli?
Ahli yang berada di luar negara boleh mendapatkan Penyata Ahli melalui kemudahan i-Akaun Ahli sama ada versi web atau aplikasi mudah alih.
Sekiranya ahli tiada kemudahan ini, Penyata Ahli boleh diperoleh dengan menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di talian +603-89226000 atau mengemukakan permohonan di Laman Web KWSP melalui https://www.kwsp.gov.my/ms/korporat/hubungi-kami
Siapa Yang Boleh Memohon
Apa Yang Anda Boleh Keluarkan
Apa Yang Boleh Dikeluarkan
Kesemua simpanan KWSP
Apa Yang Anda Perlukan
- Borang KWSP 9K (AHL) dan Senarai Semak Dokumen
- Salinan pasport yang masih sah laku
- Borang KWSP 3 (Pindaan) – untuk penghantaran melalui pos/pengesahan cap ibu jari gagal
- Buku bank/Penyata akaun simpanan/Penyata akaun semasa/Surat pengesahan maklumat pemegang akaun dari bank/Maklumat pemegang akaun
Dokumen-dokumen tambahan yang diperlukan bagi ahli Warganegara dan Bukan Warganegara
- Jika nombor pasport terkini berbeza dengan rekod KWSP
Salinan pasport lama yang digunakan untuk mendaftar - Jika pasport asal yang sah tiada dalam simpanan
Surat Pengesahan Perjalanan Sementara daripada Kedutaan Negara Pemohon di Malaysia - Jika maklumat ahli dalam rekod KWSP tidak lengkap atau tidak sepadan
Surat Pengesahan Pengenalan Diri Pemohon oleh majikan*
ATAU
Surat Pengesahan Pengenalan Diri Pemohon oleh kedutaan negara pemohon
ATAU
Borang Pengesahan Bayaran Caruman Ahli** oleh majikan - Sijil perkahwinan/Sijil kelahiran/dokumen tambahan yang berkaitan
Sekiranya maklumat ahli dalam pasport berlainan dengan rekod KWSP
Bekas Warganegara
Bukti Pelepasan
Surat pelepasan Kewarganegaraan Malaysia (Borang K/Borang Y)
ATAU
Surat Pengesahan Pelepasan Kewarganegaraan Malaysia daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)/Kedutaan/Pesuruhjaya Tinggi/Konsulat Malaysia di luar negara.
Penduduk Tetap
Surat penyerahan
Surat Penyerahan Kad Pengenalan yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Ekspatriat
- Dokumen
- Dokumen Tambahan
Pekerja Asing
- Dokumen
- Dokumen Tambahan
Cara Pembayaran
- Bayaran Dalam Negara
a. Bayaran penuh dalam Ringgit Malaysia (RM) akan dikreditkan ke dalam akaun bank anda
Jika anda ada akaun aktif dengan bank panel kami dan nombor dokumen pengenalan diri sama dengan rekod bank.
b. Anda akan diberi Cek Jurubank
Jika bayaran ke akaun bank anda gagal.
- Bayaran Luar Negara
a. Bayaran penuh akan di buat melalui Draf Bank Asing di dalam mata wang pilihan anda
Jika mata wang pilihan anda terdapat di dalam senarai mata wang yang disahkan.
b. Bayaran penuh akan di buat melalui Draf Bank Asing di dalam mata wang US Dolar
Jika mata wang pilihan anda tidak terdapat di dalam senarai yang disahkan.
Peringatan Penting
Mengesahkan dokumen anda
Pastikan SEMUA salinan dokumen disahkan dan diakui oleh orang yang diberi kuasa.
(lengkap dengan nama, jawatan dan cop rasmi melainkan dokumen yang memerlukan pengesahan oleh pegawai KWSP)
1. Pemohon Di Malaysia:
- Pegawai KWSP
- Pegawai Kedutaan/ Pesuruhjaya Tinggi/ Konsulat Negara pemohon di Malaysia
- Majikan Pemohon
2. Pemohon Luar Negara:
- Kedutaan Malaysia
- Suruhanjaya Tinggi/ Konsulat Malaysia
- Suruhanjaya Perdagangan Malaysia
- Notari Awam
Pastikan bank panel anda
Rujuk kepada senarai bank panel KWSP untuk kredit terus ke dalam akaun simpanan/semasa ahli.
Hantar ke KWSP
Hantar permohonan lengkap ke pejabat KWSP terdekat atau secara mel.
JABATAN PENGURUSAN TRANSAKSI
Menara KWSP
No.1 Persiaran Kwasa Utama,
Kwasa Damansara, Seksyen U4,
40150 Shah Alam,
Selangor.
Perlu maklumat lanjut?
Rujuk kepada risalah produk untuk maklumat tambahan.
Artikel Berkaitan
Bacaan tambahan untuk anda