e-CTML
- Borang A tidak lengkap
- Nombor ahli KWSP tidak tepat
- Kesalahan ejaan nama ahli
- Kesalahan 12-digit nombor kad pengenalan
- Kemudahan e-CTML di dalam i-Akaun (Majikan)
- Penyata Caruman Bulanan Majikan
ATAU
Senarai Penyata Majikan Elektronik
- Borang KWSP 1314
Tindakan Penyelesaian CTML
Majikan boleh menghantar borang melalui kaunter KWSP atau i-Akaun (Majikan) untuk menyelesaikan isu CTML serta memastikan caruman pekerja dapat dikreditkan kembali ke dalam akaun mereka.
Tindakan Penyelesaian CTML
Frequently Asked Question
Apakah yang dimaksudkan dengan CTML?
Caruman Tanpa Maklumat Lengkap (CTML) bermaksud caruman yang gagal dikreditkan kerana butiran ahli dalam Borang Caruman tidak betul atau/dan tidak lengkap berbanding dengan rekod KWSP.
Apakah e-CTML?
e-CTML adalah kemudahan semakan dan penyelesaian CTML secara online melalui i-Akaun.
Apakah syarat utama penggunaan e-CTML?
Syarat utama penggunaan e-CTML adalah berdaftar i-Akaun (Majikan).
Apakah kelebihan e-CTML kepada majikan?
Kelebihan e-CTML kepada majikan adalah:
a. Transaksi boleh dibuat pada bila-bila masa dan di mana jua
b. Penyelesaian CTML cepat, tepat dan selamat
c. Semakan status transaksi secara online
d. Mesra pelanggan dan hassle free
Bolehkah majikan menyelesaikan sebahagian rekod CTML daripada jumlah rekod yang ada?
Boleh.
Bagaimana e-CTML boleh diselesaikan oleh majikan?
e-CTML boleh diselesaikan oleh majikan melalui dua peringkat kerja yang melibatkan Penyedia (Maker) dan Pelulus (Checker).
Siapakah yang berkuasa melantik Penyedia (Maker) dan Pelulus (Checker)?
Majikan boleh melantik sesiapa sahaja sebagai Pentadbir. Pada amnya peranan Pentadbir dilaksanakan oleh wakil majikan yang menguruskan caruman KWSP. Pentadbir boleh melantik mana-mana individu sebagai Penyedia dan Pelulus.